Jaarlijks worden er ook vele auto’s illegaal gesloopt. Het gaat waarschijnlijk om 20.000 tot 30.000 exemplaren per jaar. Dat is een groot deel van de in totaal 250.000
sloopwrakken. Overigens gaat de 250.000 wrakken om een schatting. Van 20.000
tot 30.000 wagens wordt een zogenaamde exportverklaring afgegeven, maar men
vermoedt dat deze in werkelijkheid worden gesloopt in plaats van te worden
geëxporteerd.
De verantwoorde manier bij een autosloop is als volgt: de auto’s worden
geshredderd. Dit wil zeggen dat de metalen goed en vakkundig worden gescheiden.
Sloperijen die zich niet aan de regels houden brengen de wrakken naar een
sloperij waar ze in stukken worden geknipt. Dit is echter een malafide manier
in Nederland. Dit is ook niet milieuvriendelijk, omdat bepaalde onderdelen ook
worden verbrand samen met de andere onderdelen.
Dit wordt verband in een ijzersmelter. Dit is een goedkopere manier van
verwerken. Door middel van strenge controles wil men voorkomen dat deze
milieuverontreiniging plaats vindt.
Het autoslopen is interessant geworden omdat de prijs van de materialen die
worden gerecycled is gestegen. Denk hierbij aan ijzer. Veel handelaren willen
hiervan profiteren en daarom komen er steeds meer (illegale) sloperijen. Ook
het aantal bedrijven dat via het internet sloopauto’s opkoopt is gestegen. Ook
de handel via internet is enorm gegroeid. Via het internet is het natuurlijk
eenvoudig om de milieuregels en voorschriften te omzeilen en te negeren. De
controle is namelijk gering en vaak is er geen controle. Bij autosloperijen
zelf zijn er wel jaarlijks vele controles, waardoor het bijna niet te doen is
om de recyclingregels te omzeilen.
Erkende autosloperij Van der Ven Autorecycling B.V. 0165-559230