Er zijn een heleboel redenen te bedenken waarom om relatiegeschenk iets toe kan voegen aan de relatie tussen uw bedrijf en uw klant. Echter is het niet zo dat alle redenen direct zichtbaar zijn. Natuurlijk zijn er de klanten die net die extra aankoop doen om het relatiegeschenk of premium te kunnen bemachtigen. Dit is duidelijk zichtbaar en tevens meetbaar. Maar zoals eerder gezegd zijn er ook minder goed zichtbare voordelen.
De voordelen van een relatiegeschenk
Er zijn dus meerdere redenen om relatiegeschenken in te zetten om de relatie met de klant te verbeteren. Ten eerste, bij een duurzaam product zal uw klant meerdere keren in aanraking komen met uw merk wat de merkbekendheid ten goede komt. Het behouden van een nieuwe klant blijkt 5x goedkoper te zijn dan het vinden van een nieuwe klant. Dus met een geringe investering in uw bestaande klanten, maakt u ze loyaler en bent u op de middel tot lange termijn veel goedkoper uit. Bijna alle producten zijn tegenwoordig te bedrukken, dus ook het product dat past bij uw doelgroep kan nu voorzien worden van uw logo.
En nog voordelig ook!
Als we de kosten en baten van een relatiegeschenk vergelijken met de kosten van andere marketing uitingen, zoals advertenties in kranten, radio en tv, dan zijn relatiegeschenken zeker kosten-effectief. Een geschenk dat relevant is aan de branche of het product en langere tijd mee gaat zal er veel vaker voor zorgen dat uw merk word blootgesteld aan de klant. Elke keer als de klant het geschenk gebruikt zal uw logo gezien worden en het moment is dan eigenlijk altijd relevant. Dus zorg dat uw relatiegeschenk enige connectie heeft met uw werkzaamheden en het zal effectiever zijn dan de duurdere advertenties.